Legutóbbi hozzászólások

Anyanyelv és oktatás. Magyar tannyelvű pedagógusképzés a Kárpát-medencében

2017.05.01. hétfő, 20:07

1 027 megtekintés

MAGYARI SÁRA (TEMESVÁR-NAGYVÁRAD, ROMÁNIA)


Korábban az Anyanyelv és oktatás című váradi és budapesti műhelybeszélgetésünk célját így fogalmaztuk meg: A Kárpát-medencében működő tanító- és tanárképzők között nincs szervezeti kapcsolat. 

A különféle gyakorlatokat szerencsés lenne megismerni, összehangolni. A Partiumi Keresztény Egyetem tanárképző intézetének javaslatára a Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága (amely korábban évtizedeken át szervezett nyári táborokat óvónőknek, tanítóknak) 2017-ben tanácskozást hív össze az érintetteknek és tehetséges hallgatóiknak Nagyváradra és Budapestre. A program szakmai szervezőjének, Magyari Sárának a beszámolója: 

alt

alt

A Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága műhelykonferenciát szervezett 2017. április 28-án Budapesten, ahova a Kárpát-medencében működő magyar tannyelvű pedagógusképző intézetek vezetőit hívtuk össze együttgondolkodásra. Tanácskozásunk célja az volt, hogy feltérképezzük, mi a szerepük a fent említett intézményeknek régiójukban, milyen lehetőségeik vannak, milyen együttműködések alakíthatók ki, hogyan segíthetnénk egymás munkáját. Műhelykonferenciánkon arra is rákérdeztünk, hogy az MNYKNT milyen módon tudná szakmailag és anyagilag is segíteni a magyar tannyelvű pedagógusképzést. 


Meghívásunkat 9 intézmény fogadta el és 4 környező országból voltak a jelentkezők. Jöttek kollégák Beregszászból, Budapestről, Csíkszeredából, Egerből, Eperjesről, Komáromból, Nagyváradról, Nyíregyházáról. A tanácskozás során megfogalmazódott, a pedagógusképző intézetek az alábbi gondokkal küzdenek:

A határon túli intézményekben néhol hiányt jelent az olyan szakképzett egyetemi oktató, aki magyar anyanyelvű, doktori végzettséggel rendelkezik, de az ország nyelvét is jól ismeri, hiszen bizonyos szaktantárgyak esetén ez elengedhetetlen.

Van intézmény, ahol anyagi támogatás hiányában (Magyarországon is) problémát okoz egy-egy vendégoktató meghívása, a könyvtárfejlesztés, a tankönyvek beszerzése, a belső kiadványok megjelentetése, a szaklapokra való előfizetés, a továbbképzési programok biztosítása.

Szinte minden intézmény megküzd avval, hogy egyre kevesebb hallgató választja a pedagógusi pályát. Ezt tovább nehezíti, hogy vannak helyek, ahol emeltszintű értettségit kell tenniük a diákoknak az államnyelvén, illetve magyarul nincs lehetőségük ugyanilyen szintű érettségire.

A roma gyerekek integrálásának módszertani oktatására is nagy szükség lenne egyre több pedagógusképző intézményben.

alt

alt

Fontos lenne a magyar mint idegen nyelv módszertani képzésének a bevezetésére, hogy a jövendő pedagógusok ott is hatékonyan taníthassanak, ahol a gyermekek magyar nyelvismerete nem éri el a megfelelő szintet.

Kisebbségi helyzetben az államnyelv második nyelvként való tanításának, felzárkóztató nyelvi programok módszertani, oktatásstratégiai kidolgozására lenne igény.

Van, ahol szakmai segítségre lenne szükség: a helyi kiadványok lektorálásában, továbbképzési programok lebonyolításában.

Fontos lenne a magyarországi együttműködéseket újragondolni, partneri viszonyokat kialakítani.

A tanácskozás ereményeként három megoldási javaslatot dolgoztunk ki a jelenlévőkkel közösen: 

Létrehozunk egy online adatbázist, amely tartalmazza a Kárpát-medencében működő pedagógusképző intézetek elérhetőségét, illetve olyan oktatói hálózatot, amely által segíthetjük egymás munkáját lektorálások, továbbképzések, egyéb együttműködések során. Ennek az adatbázisnak az MNYKNT honlapja lesz a gazdája.

A következő tanévtől megszervezzük a Határon Túli Tudományos Diákköri Konferenciát (HTTDK), melynek témája a lokális kultúra. Ezt rotációs alapon mindig más kárpát-medencei ország szervezi majd meg. 

Az MNYKNT anyagi támogatást nyújt (meghívásos pályázati alapon) az ősz folyamán pedagógusképzőknek: 300.000 Ft értékben támogatunk könyvkiadást, rendezvényszervezést és módszertani segédeszközök beszerzését.

alt

alt

A műhelykonferencia során többször elhangzott: a magyar nyelv megmaradásának, a magyar közösségek fennmaradásának záloga a minőségi magyar tannyelvű oktatás, melynek része kell legyen a szelekció is, de a közösségszervezés is.

Hisszük, hogy rendezvényünk ezt a célt szolgálja.

alt


Képek: Pillanatképek a műhelybeszélgetésekről (Manyszi)

A programot a Nemzeti Kulturális Alap támogatta. 

 

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

A Nyelvünk és Kultúránk elektronikus változatát – E-Nyék – a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2013. október 31-én bejegyezte.
Címünk: H-1072 Budapest, Rákóczi út 38. I/2.
E-mail: anyanyelvi@mnyknt.hu