MAGYARI SÁRA (TEMESVÁR-NAGYVÁRAD, ROMÁNIA)
Korábban az Anyanyelv és oktatás című váradi és budapesti műhelybeszélgetésünk célját így fogalmaztuk meg: A Kárpát-medencében működő tanító- és tanárképzők között nincs szervezeti kapcsolat.
A különféle gyakorlatokat szerencsés lenne megismerni, összehangolni. A Partiumi Keresztény Egyetem tanárképző intézetének javaslatára a Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága (amely korábban évtizedeken át szervezett nyári táborokat óvónőknek, tanítóknak) 2017-ben tanácskozást hív össze az érintetteknek és tehetséges hallgatóiknak Nagyváradra és Budapestre. A program szakmai szervezőjének, Magyari Sárának a beszámolója:
A Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága műhelykonferenciát szervezett 2017. április 28-án Budapesten, ahova a Kárpát-medencében működő magyar tannyelvű pedagógusképző intézetek vezetőit hívtuk össze együttgondolkodásra. Tanácskozásunk célja az volt, hogy feltérképezzük, mi a szerepük a fent említett intézményeknek régiójukban, milyen lehetőségeik vannak, milyen együttműködések alakíthatók ki, hogyan segíthetnénk egymás munkáját. Műhelykonferenciánkon arra is rákérdeztünk, hogy az MNYKNT milyen módon tudná szakmailag és anyagilag is segíteni a magyar tannyelvű pedagógusképzést.
Meghívásunkat 9 intézmény fogadta el és 4 környező országból voltak a jelentkezők. Jöttek kollégák Beregszászból, Budapestről, Csíkszeredából, Egerből, Eperjesről, Komáromból, Nagyváradról, Nyíregyházáról. A tanácskozás során megfogalmazódott, a pedagógusképző intézetek az alábbi gondokkal küzdenek:
• A határon túli intézményekben néhol hiányt jelent az olyan szakképzett egyetemi oktató, aki magyar anyanyelvű, doktori végzettséggel rendelkezik, de az ország nyelvét is jól ismeri, hiszen bizonyos szaktantárgyak esetén ez elengedhetetlen.
• Van intézmény, ahol anyagi támogatás hiányában (Magyarországon is) problémát okoz egy-egy vendégoktató meghívása, a könyvtárfejlesztés, a tankönyvek beszerzése, a belső kiadványok megjelentetése, a szaklapokra való előfizetés, a továbbképzési programok biztosítása.
• Szinte minden intézmény megküzd avval, hogy egyre kevesebb hallgató választja a pedagógusi pályát. Ezt tovább nehezíti, hogy vannak helyek, ahol emeltszintű értettségit kell tenniük a diákoknak az államnyelvén, illetve magyarul nincs lehetőségük ugyanilyen szintű érettségire.
• A roma gyerekek integrálásának módszertani oktatására is nagy szükség lenne egyre több pedagógusképző intézményben.
• Fontos lenne a magyar mint idegen nyelv módszertani képzésének a bevezetésére, hogy a jövendő pedagógusok ott is hatékonyan taníthassanak, ahol a gyermekek magyar nyelvismerete nem éri el a megfelelő szintet.
• Kisebbségi helyzetben az államnyelv második nyelvként való tanításának, felzárkóztató nyelvi programok módszertani, oktatásstratégiai kidolgozására lenne igény.
• Van, ahol szakmai segítségre lenne szükség: a helyi kiadványok lektorálásában, továbbképzési programok lebonyolításában.
• Fontos lenne a magyarországi együttműködéseket újragondolni, partneri viszonyokat kialakítani.
A tanácskozás ereményeként három megoldási javaslatot dolgoztunk ki a jelenlévőkkel közösen:
• Létrehozunk egy online adatbázist, amely tartalmazza a Kárpát-medencében működő pedagógusképző intézetek elérhetőségét, illetve olyan oktatói hálózatot, amely által segíthetjük egymás munkáját lektorálások, továbbképzések, egyéb együttműködések során. Ennek az adatbázisnak az MNYKNT honlapja lesz a gazdája.
• A következő tanévtől megszervezzük a Határon Túli Tudományos Diákköri Konferenciát (HTTDK), melynek témája a lokális kultúra. Ezt rotációs alapon mindig más kárpát-medencei ország szervezi majd meg.
• Az MNYKNT anyagi támogatást nyújt (meghívásos pályázati alapon) az ősz folyamán pedagógusképzőknek: 300.000 Ft értékben támogatunk könyvkiadást, rendezvényszervezést és módszertani segédeszközök beszerzését.
A műhelykonferencia során többször elhangzott: a magyar nyelv megmaradásának, a magyar közösségek fennmaradásának záloga a minőségi magyar tannyelvű oktatás, melynek része kell legyen a szelekció is, de a közösségszervezés is.
Hisszük, hogy rendezvényünk ezt a célt szolgálja.
Képek: Pillanatképek a műhelybeszélgetésekről (Manyszi)
A programot a Nemzeti Kulturális Alap támogatta.
0 hozzászólás