MOLNÁR PÁL (BUDAPEST)
A magyarság megmaradásának záloga a magas színvonalú anyanyelvi oktatás – hangoztatta a Miniszterelnökség nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkára, Szilágyi Péter. Neki tett föl kérdéseket a Présház Hírportál.
Helyettes Államtitkár úr, Csíkszentmihályi Mihály Széchenyi-díjas pszichológust idézve „meg kell tanítani a gyermekeknek azt, hogy önmagukért élvezzék a tanulást, ne csak azért, hogy jó jegyeket kapjanak. Azok a gyermekek, akik élvezik a kihívások legyőzését, felnőtt életükben is keresni fogják a kihívásokat jelentő helyzeteket”. Budapest mit tud tenni azért, hogy a Lajtától a Berecki-havasokig, Nagyszombattól Székelykevéig a magyarnak született gyerekek így gondolkozzanak?
A Magyar Kormány nemzetpolitikájának kiemelt célja a külhoni magyar oktatás megőrzése és minden lehetséges eszközzel való támogatása. A Nemzetpolitikai Államtitkárság az elmúlt években rendkívül sokat tett e célok megvalósításáért. 2012 óta hirdetünk tematikus éveket, amelyeken keresztül minden évben más-más korosztályát szólítjuk meg a külhoni magyar gyermekeknek, fiataloknak. 2012 a külhoni magyar óvodák éve volt, 2013 a külhoni magyar kisiskolásoké, 2014 pedig a külhoni magyar felsősöké. 2015-ben kezdtünk az oktatás mellett a külhoni magyarság gazdasági megerősítésére is egyre nagyobb hangsúlyt fektetni, így meghirdettük a külhoni magyar szakképzés évét. 2016-ot a külhoni magyar fiatal vállalkozók támogatásának szenteltük, 2017-ben pedig a családi vállalkozások kerültek a fókuszba. Az oktatásra tematikus programjaink folytatásával, támogatásainkkal továbbra is nagy figyelmet fordítunk. A Nemzetpolitikai Államtitkárság évek óta jelentős anyagi támogatásban részesíti a külhoni magyar oktatási intézményeket a kisiskoláktól az egyetemekig: támogatjuk ezen intézmények működését, korszerűsítését, felújítását, sok esetben pedig mi magunk tartjuk fenn azokat. Egyes külhoni magyar iskolák, egyetemek működése gyakorlatilag ellehetetlenülne az anyaország segítsége nélkül. Külön figyelmet fordítunk arra is, hogy a szomszédos országokban vegyes házasságokban nevelkedő yermekek szülei, illetve azok a szülők, akik bizonytalanok abban, hogy többségi nyelvi iskolába vagy magyar iskolába írassák gyermeküket, az utóbbit válasszák. Az úgynevezett oktatási-nevelési támogatással – amelyet kizárólag a magyar iskolát választó szülők kapnak meg minden tanév elején – arra próbáljuk a külhoni magyarok szülőket ösztönözni, hogy ne vegyék el gyermeküktől azt a lehetőséget, hogy anyanyelvükön tanulhassanak. A felsoroltakon kívül persze számos egyéb programunk, kezdeményezésünk is van, amelyek középpontjában a határon túli magyar gyermekek támogatása, a külhonban élő fiatalság magyarságtudatának megőrzése és megerősítése áll. E cél mentén indult el, például,a tavaly meghirdetett Kárpát-medencei óvodafejlesztési programunk is.
A diaszpórában sokszor önerőből kell megteremteni a tanításhoz szükséges feltételeket, ezért Budapest hálás minden magyar pedagógusnak, a Kárpát-medencében és a diaszpórában egyaránt, aki a jövő nemzedékek nevelése mellett a magyarság ügyét, a nemzeti hagyományok átadását is vállalja. A kormány hogyan segíti őket a világhálón keresztül eljuttatható anyagokkal, illetve számítógépekkel?
A diaszpóra magyarsága hosszú éveken keresztül méltatlanul elhanyagolt területe volt a magyar nemzetpolitikának. Az utóbbi években ezt az elmaradást igyekszünk pótolni. 2011 óta összehívjuk a Magyar Diaszpóra Tanácsot, 2010 óta működtetjük a Nemzeti Regiszter oldalunkat, amelyen keresztül a diaszpórában élő közösségek napi szinten értesülhetnek a magyarságot érintő eseményekről. A Kőrösi Csoma Sándor Program keretében ösztöndíjasaink évről évre segítik a diaszpórában élő magyar közösségek identitásmegtartó munkáját. A tavalyi év végén megkezdtük a diaszpórában működő oktatási intézmények fejlesztését azzal a céllal, hogy minden magyar gyermeknek lehetősége legyen anyanyelvét a diaszpórában is elsajátítani, a többed generációs leszármazottak esetében pedig visszatanulni. A program keretében összesítjük kérdőíves felmérésünk eredményeit, hogy a valós igényeket megismerjük és azokra hatékony válaszokat adjunk. A program részeként külön felületet hoztunk létre weboldalunkon, a Nemzeti Regiszteren, ahol a világban működő hétvégi magyar iskolákkal kapcsolatos hasznos információkat és számos oktatási segédanyag elérhetőségét töltjük fel, ezzel segítve a magyar oktatást szerte a világon. A diaszpórát érintő oktatásfejlesztési programunk jelenleg is zajlik, így előreláthatólag számos további fejlesztés valósul majd meg az év során.
Fedezd föl saját kultúrád – hangzik az európai Balassi-folyamat jelmondata. 2015-ben és 2016-ban 104 felszerelt tanműhely és tangazdaság létrejöttét támogatták a magyarországi adófizetők. A legújabb óvodafejlesztési program pedig a Kárpát-medencei magyar nyelvű oktatást kívánja színvonalasabbá tenni. Ezekbe az erőfeszítésekbe az állam hogyan kapcsolja be a civil szervezetek – köztük a Balassi Kard Művészeti Alapítvány – tudását, cselekvőkészségét?
Minden lépésünket a külhoni szereplőkkel való konzultáció előzi meg, hiszen a valós igényekre szeretnénk hatékony választ adni. Az eddig elért eredmények közös eredmények a külhoni magyar szervezetekkel, közösségekkel, hiszen egy Magyarországról induló kezdeményezés csak akkor lehet hosszú távon életképes, ha azt a közösség magáénak érzi, saját tevékenységébe illesztve kamatoztatja.
Az interjút a preshaz.eu hírportál engedélyével vettük át. A kép forrása: hirado.hu. A szerk.
0 hozzászólás