A nyelvészeti muzeológiáról, múzeumpedagógiáról szervezett egyéves programot az MNYKNT. A kezdet a 2021. évi magyar nyelv hete volt, majd a Magyaróra-táborhoz kapcsolódóan Széphalomban, A Magyar Nyelv Múzeumában 2021. július 3-án rendeztük meg Emlékezés nyelvészekre (Deme László, Benkő Loránd, Bencédy József, Wacha Imre) című eseményt, amelyen egykori tanítványok és munkatársak is megszólaltak. 2021. november 4-én a Tokaj-Hegyalja Egyetemen a Kulturális és nyelvi örökség című rendezvényen elméletileg is igyekeztünk megalapozni a nyelvi muzeologizálás alapjait. A záró rendezvény egy online-kerekasztal-megbeszélés volt 2022. április 19-én, amelyen a nyelvészeti tudományos ismeretterjesztésről és a múzeumpedagógiáról volt szó. Az 55 perces élő beszélgetés szereplői és témái voltak:
Széphalmi szép napok (2022. ápr. 19. 18:00—19.00 Teams)
Kerekasztal a tudományos ismeretterjesztésről és a múzeumpedagógiáról. A beszélgetés során kapcsoltuk Szennát, Kaposvárt, Budapestet és Nyíregyházát. A beszélgetőtársak:
Múzeumpedagógiai trendek – Dr. Schlichter-Takács Anett egyetemi adjunktus (Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, MATE). Mióta van múzeum? Mióta van múzeumpedagógia? Ma minden múzeum az interaktivitást hangsúlyozza? Hányféle interaktivitás létezik? Mi lehet egy nyelvmúzeum pedagógiája?
Mire használható a múzeum az iskolában? – Hevérné Kanyó Andrea tanító (Kaposvári Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium). Mikor vonjuk be a múzeumot az oktatásba? Melyik múzeumot szeretik legjobban a gyerekek, és milyen múzeumot nem szeretnek? Mik voltak a legkedvesebb emlékei-élményei a múzeumlátogatások során?
Múzeumpedagógia a szennai skanzenben – Farkas Gergely múzeumpedagógus, környezetbiológus (Szennai Skanzen, Szenna). Mit nyújthat a gyerekeknek és a tanároknak a skanzen? A néprajzi emlékek mennyiben kapcsolhatók össze a nyelvi emlékekkel? (Jó lenne néhány példa, szó, kifejezés, amin elcsodálkoznak a gyerekek.)
Élő magyaróra – videosorozat a magyarórák színesítésére – Terdikné dr. Takács Szilvia szakértő (PKÜ). Az Élő magyaróra-sorozat a magyarórák színesítését tűzte ki célul. A múzeumok milyen lehetőséget kínálhatnak a magyarórához? Mutatvány az Élő magyaróra egyik adásából az MNYKNT youtube-csatornáján: EMO 20220226 rovid
Múzeumpedagógia a Szindbád színháztörténeti múzeumban – dr. Minya Károly, főiskolai tanár (Nyíregyháza). A Nyíregyházán nemrég nyílt meg a Szindbád színháztörténeti múzeum: hangsúlyosan épít az interaktivitásra. Mit találnak ott a diákok, és ez mennyiben kapcsolható az irodalmi, nyelvi oktatáshoz?
A beszélgetést vezette dr. Balázs Géza egyetemi tanár (ELTE, PKE, SZFE).
A beszélgetés az MNYKNT youtube-csatornáján megtekinthető: Széphalmi szép napok – online kerekasztal
Dr. Schlichter-Takács Anett témához kapcsolódó írása az E-nyelv Magazinban (Múzeumról, múzeumpedagógáról, interaktivitásról nyelvi kontextusban):
0 hozzászólás