Legutóbbi hozzászólások

Széphalmi szép napok

2022.04.21. csütörtök, 14:02

320 megtekintés

A nyelvészeti muzeológiáról, múzeumpedagógiáról szervezett egyéves programot az MNYKNT. A kezdet a 2021. évi magyar nyelv hete volt, majd a Magyaróra-táborhoz kapcsolódóan Széphalomban, A Magyar Nyelv Múzeumában 2021. július 3-án rendeztük meg Emlékezés nyelvészekre (Deme László, Benkő Loránd, Bencédy József, Wacha Imre) című eseményt, amelyen egykori tanítványok és munkatársak is megszólaltak. 2021. november 4-én a Tokaj-Hegyalja Egyetemen a Kulturális és nyelvi örökség című rendezvényen elméletileg is igyekeztünk megalapozni a nyelvi muzeologizálás alapjait. A záró rendezvény egy online-kerekasztal-megbeszélés volt 2022. április 19-én, amelyen a nyelvészeti tudományos ismeretterjesztésről és a múzeumpedagógiáról volt szó. Az 55 perces élő beszélgetés szereplői és témái voltak:

Széphalmi szép napok (2022. ápr. 19. 18:00—19.00 Teams)

Kerekasztal a tudományos ismeretterjesztésről és a múzeumpedagógiáról. A beszélgetés során kapcsoltuk Szennát, Kaposvárt, Budapestet és Nyíregyházát. A beszélgetőtársak:

Múzeumpedagógiai trendek – Dr. Schlichter-Takács Anett egyetemi adjunktus (Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, MATE). Mióta van múzeum? Mióta van múzeumpedagógia? Ma minden múzeum az interaktivitást hangsúlyozza? Hányféle interaktivitás létezik? Mi lehet egy nyelvmúzeum pedagógiája?

Mire használható a múzeum az iskolában?  – Hevérné Kanyó Andrea tanító (Kaposvári Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium). Mikor vonjuk be a múzeumot az oktatásba? Melyik múzeumot szeretik legjobban a gyerekek, és milyen múzeumot nem szeretnek? Mik voltak a legkedvesebb emlékei-élményei a múzeumlátogatások során?

Múzeumpedagógia a szennai skanzenben – Farkas Gergely múzeumpedagógus, környezetbiológus (Szennai Skanzen, Szenna). Mit nyújthat a gyerekeknek és a tanároknak a skanzen? A néprajzi emlékek mennyiben kapcsolhatók össze a nyelvi emlékekkel? (Jó lenne néhány példa, szó, kifejezés, amin elcsodálkoznak a gyerekek.)

Élő magyaróra – videosorozat a magyarórák színesítésére – Terdikné dr. Takács Szilvia szakértő (PKÜ). Az Élő magyaróra-sorozat a magyarórák színesítését tűzte ki célul. A múzeumok milyen lehetőséget kínálhatnak a magyarórához? Mutatvány az Élő magyaróra egyik adásából az MNYKNT youtube-csatornáján: EMO 20220226 rovid

Múzeumpedagógia a Szindbád színháztörténeti múzeumban – dr. Minya Károly, főiskolai tanár (Nyíregyháza). A Nyíregyházán nemrég nyílt meg a Szindbád színháztörténeti múzeum: hangsúlyosan épít az interaktivitásra. Mit találnak ott a diákok, és ez mennyiben kapcsolható az irodalmi, nyelvi oktatáshoz?

A beszélgetést vezette dr. Balázs Géza egyetemi tanár (ELTE, PKE, SZFE).

A beszélgetés az MNYKNT youtube-csatornáján megtekinthető: Széphalmi szép napok – online kerekasztal

Dr. Schlichter-Takács Anett témához kapcsolódó írása az E-nyelv Magazinban (Múzeumról, múzeumpedagógáról, interaktivitásról nyelvi kontextusban):

https://e-nyelvmagazin.hu/2022/04/23/muzeumrol-muzeumpedagogiarol-interaktivitasrol-nyelvi-kontextusban/

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

A Nyelvünk és Kultúránk elektronikus változatát – E-Nyék – a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2013. október 31-én bejegyezte.
Címünk: H-1072 Budapest, Rákóczi út 38. I/2.
E-mail: anyanyelvi@mnyknt.hu