Legutóbbi hozzászólások

  1. Lehet-e többet tudni erről a határkőről? Vajon minek a határát jelölte? Azért kérdezem, mert láttam a bejegyzésben, hogy Botlik József…

  2. Kedves Krisztina, véletlenül jutottam hozzá írásodhoz, amely minden átgondolt szavával, mondatával, mondani akaratával egyetértek. Leírhatnám mindezt, Bélával kapcsolatban, de minek…

„Szó bennszakad, hang fennakad…”

2021.02.25. csütörtök, 10:07

682 megtekintés

TAKÁCS SZILVIA (BUDAPEST)

Tanárként a vírus idején

Folytatva a címbéli Arany-idézetet, bizony igaz a „lehellet megszegik” is, hiszen 2020. szeptember 1-jétől iskolánkban kötelező a maszkviselés a tanítási órákon, tehát meg kellett tanulnunk egy másfajta légzéstechnikát és artikulációt, hogy a hatodik-hetedik óránkon még egyáltalán meg tudjunk szólalni.

Ez megszokható, bár a 30 fős teremben a vékony textil erős hangfogónak bizonyul. A tanuló mond valamit (megszoktuk korábbról, hogy a magyaróra nem előadás, hanem beszélgetés). Most nem hallom rendesen (valójában azt sem tudom, melyikük mondta, a szájakat se látom). Üvöltsed! – kérem meg, csak hát a dolog egészen bizarr, hiszen éppen József Attila egyik verséről beszélünk… hangosan. Mindig úgy gondoltam, hogy a tanári hangerő és a tanítási óra hatékonysága éppen fordított arányban áll egymással…

A mimika területe legalább a felére csökken, pedig a tanítás legalább felerészt nem nyelvi üzenetek sorozata. Nem látják, ha mosolygok, nem látom, ha mosolyognak. Nem látom, mint ahogy korábban, ha csak megrezdült a szája sarka valamelyiknek, hogy mondani akar valamit. Nehezebb nevetni, nehezebb megrendülni, mintha a maszk a korábban spontánul jövő megnyilatkozások gátja lenne.

Nagyjából hetven tanítványomnak még soha nem láttam a teljes arcát, pedig épp eltelt az első félév. Egy részüket érettségiztetni fogom.

Maszkban az ember annyit beszél, amennyit muszáj. De nem beszélget.

November 16-tól „fellélegeztünk”, levettük a maszkot, és leültünk otthon a gépeink elé – újraindult a tantermen kívüli digitális oktatás. A személyes jelenlét illúzióját is igyekszünk megteremteni élő online órákkal. Igaz, egyikünk se látja a másikat (szöveget, ábrát, ppt-t osztunk meg a képernyőn). Végeredményben megint én beszélek. A 20-30 másik számítógép végén hosszú hallgatások (bejelentkezett, és elment kávézni? Vagy alszik? Egyáltalán előtte van-e a füzet? Jegyzetel? Tegyük fel, hogy igen, és én akkor is értem, mire a nagy túloldali csönd). Hiszen mégiscsak furcsa a szellemről, lélekről belebeszélni egy gépbe. Hiányzik az impulzivitás. A nem helyénvaló kérdések, a nem releváns hozzáfűzések is, mert az óra attól él. Engem nem az aggaszt a leginkább, hogy a digitális oktatás ideje alatt miért lesznek mindig jobbak a tesztek, milyen segédeszközt használnak tesztíráskor. Nem is az, hogy mennyi mindent lesz majd muszáj újratanulni.

Engem a sok bent rekedt szó és gondolat aggaszt a leginkább.

Ha a szóbeli megnyilatkozások nagyjából a negyedére csökkennek, a metakommunikáció nullára redukálódik. Kilépünk a Skype-ból, és azzal elvágtuk az óra fonalát. A tanteremben mindig lehetett érezni óra végén, hogy milyen volt egészében. Nyugvópontra került-e a téma, tovább dolgozik-e a szöveg (legalább a szünet idejére). A jelenléti óra végén már mindig tudom, hogy érdemes-e erőltetni azt a témát, módszert, vagy váltunk a következő órán. Most fogalmam sincs.

Nosztalgiával gondolok a normál oktatás idején megesett dolgokra. Hogy titokban az iskolai udvar falán egyszer csak megjelenik krétával felírva, hogy „a semmi ágán ül szívem, kis teste” (itt megszakad a szöveg, mert nyilván az ügyeletes tanár kilépett az udvarra). Hogy a nehezen kezelhető kilencedikes osztály kiragasztja a terem ajtajára a pokol kapujának feliratát, erősen kiemelve a kilencedik sort. Hogy becsöngetés után a gyerekek elmélyülten cetliket húzogatnak egy zacskóból (amikor észreveszik, hogy bejöttem, közlik, hogy éppen a „hogyan írjunk dadaista verset” módszert próbálják ki).

Ezek olyan kollektív irodalomélmények, amelyek megélésére a digitális oktatás ideje alatt esély sincs. A számítógép túlsó végein vagyunk, távol egymástól. Maszkban minimum másfél méterre, de ennél távolabb az irodalomtól. József Attila-parafrázissal: „Mert annyi szó, gondolat fennakad a Covid ág-bogán…”

Az írás a Magyaróra 2021/1. számában jelent meg. — A szerk.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

A Nyelvünk és Kultúránk elektronikus változatát – E-Nyék – a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2013. október 31-én bejegyezte.
Címünk: H-1072 Budapest, Rákóczi út 38. I/2.
E-mail: anyanyelvi@mnyknt.hu