Legutóbbi hozzászólások

  1. Lehet-e többet tudni erről a határkőről? Vajon minek a határát jelölte? Azért kérdezem, mert láttam a bejegyzésben, hogy Botlik József…

  2. Kedves Krisztina, véletlenül jutottam hozzá írásodhoz, amely minden átgondolt szavával, mondatával, mondani akaratával egyetértek. Leírhatnám mindezt, Bélával kapcsolatban, de minek…

Diósi Mária: A Guttenberg Pál Népfőiskola Csikófogat műhelye

2025.01.19. vasárnap, 20:02

304 megtekintés

A tehetség ott szunnyad benned,
s hidd, varázsolni sem nehéz!
Ha tudod azt, hogy mit kell tenned,
segít a szív, s a józan ész!
Kezed munkája látható lesz,
s előcsalva, már fényben áll.
Tedd, hát a dolgod, mihez értesz,
s lépj magad is a fénybe már!

(Aranyosi Ervin Tehetség)

A népfőiskola olyan nyitott tanulási, képzési közművelődési intézmény (művelődési ház, művelődési központ vagy kulturális központ), amelynek elsődleges tevékenysége az egész életre kiterjedő tanulás feltételeinek biztosítása, különösen a felnőtt korosztály számára szakmai képzések szervezése. A Nógrád megyei Guttenberg Pál Népfőiskola programjai, tevékenységei szakmai és lakossági körökben egyre szélesebb körben válnak ismerté. Bár szervezetük székhelye Terényben, Nógrád vármegyében található, mégis számos helyszínen rendszeresen tartanak programokat óvodásoktól felnőttekig, mind szűkebb régiókban – Nógrád vármegyében és Pest vármegye északi járásaiban -, mind a határon túli területeken; Kárpátalján és Erdélyben is.

Rendeznek író-olvasó találkozókat és rendhagyó irodalomórákat – többek között Lőrincz P. Gabriella, Petőcz András, Weiner Sennyey Tibor, Papp Attila Zsolt, Erős Kinga, Rózsássy Barbara részvételével -, fesztiválokat, irodalmi, összművészeti programokat. Írók, költők, zenészek, színészek és énekesek gyűlnek össze, kézműves vásárral, népi játszóházzal, zenés műsorral, versszínházi előadással és tehetséggondozással megfűszerezve.

2018-ban az első magyar széppróza napja alkalmából a Guttenberg Pál Népfőiskola és az Orpheusz Kiadó irodalmi pályázatot hirdetett határon túli magyar középiskolások számára. Céljuk ambiciózus, elitista: nagymestereket nevelni.  Körülbelül 150 pályamunka érkezett, s a jelentkezők közül tizenöt legtehetségesebbnek ítélt fiatalt választottak ki. Az első találkozásra Balassagyarmaton került sor, ahol megkezdték a szakmai munkát. Az első ízben útnak indított csapatból többen aktív irodalmár tevékenységet folytatnak.  2021 februárjában elindult a Csikófogat második évfolyama. Több mint kétszáz jelentkezőből tíz fiatallal kezdték meg a közös munkát. 2024 márciusában megkezdődött a harmadik generációs képzés, ahol a további években jeleskedő hallgatók mentorként vesznek részt. Csikófogat tehetséggondozó program szakmai hátterét a Magyar Írószövetség biztosítja.  Az első generáció mentorálását kárpátaljai fiatal írócsoport látta el, a táborokban pedig elismert irodalmárok, színművészek voltak vendégek. A tanév alatti időszakban online tartották egymással a kapcsolatot, s a mentori tevékenység mellett igyekeztünk megvalósítani egy rendszeres kurzussorozatot is meghívott írók, költők vezetésével.

A Csikófogat második és harmadik évfolyamában már sikerült formalizálni a népfőiskolai kereteteket: hat félévre felosztva, tanmenettel, órarenddel működtek. Tantárgyaikat a témák meghatározó alkotói tartják: verstantanár Rózsássy Barbara, kreatív versírást Szentmártoni János tart, de tartott kurzust Sántha Attila is. Jelenleg prózatanárjuk Nagy Koppány Zsolt, de tartott kurzusokat Vincze Ferenc is. Irodalomtörténetbe Soltész Márton vezette be a fiatalokat, műfajelméletet Erős Kingától, publicisztikát Döme Barbarától tanulhattak. Ezen felül még számos vendégük volt, írók költők, szerkesztők; az irodalmi közélet jeles képviselői.

A hallgatók kiválasztása a legnehezebb pedagógiai kihívás, ugyanis nem a legjobbakat keresik, hanem a legtehetségesebbeket. Ez nem irodalmi feladat, ez pedagógia; ez a tehetségazonosítás. Sok szempontot kell figyelembe venni, könnyű hibázni. A „kérdéses” jelentkezőknek megajánlják a lehetőséget, hogy „külsősként” részt vehetnek a foglalkozásokon; megkapják a lehetőséget a tanulásra. Mivel a tehetség egyik alapvető tényezője a belső motiváltság, az elkötelezettség az adott tevékenység iránt, így látják, ki az, aki „mindenáron” szeretne tanulni.Választottak már be nem erre a tevékenységre megfelelő fiatalt is. A szétválásnak három oka lehet: a leggyakoribb, hogy elhal a kezdeti lelkesedés, s a fiatal maga kopik ki, hagyja el a műhelyt. A másik, akinél elfogy a kezdeti lelkesedés, nem teljesít, és elutasítják. A harmadik, hogy a delikvens más szellemiségű, másik műhelyhez csatlakozik.

Évenkénti vizsga van, amely két részből áll. Egy elméleti dolgozatból és egy vizsgamű leadásából áll. Próbálnak tárgyilagosan értékelni, s nem torz visszajelzéseket adni a hallgatóknak, éppen ezért az elméleti vizsga egy online teszt, amelynek eredményét azonnal látják. A vizsgadarabok elbírálására pedig két, a csikókat nem ismerő irodalmárt kérnek fel.

A nagyváradi gyerekotthonban eltöltött éveim alatt sokszor bújtam el történetek mögé, más valóságot, más életet gondolva magamnak. Az első meghirdetett pályázatra én is beadtam a jelentkezésem, így kerültem kapcsolatba azzal a közösséggel, amely a legszélsőségesebb pillanataimban is velem, mellettem állt. Akik előhívták szerkesztői ösztönöm, segítettek tanulni, s mára őszinte kíváncsisággal gondozom munkám során a rám bízott könyveket, Oláh János-ösztöndíjasként. S bár számomra a három éves Csikófogat tehetséggondozó program lejárt, ma is részese vagyok, de már mentorként.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

A Nyelvünk és Kultúránk elektronikus változatát – E-Nyék – a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2013. október 31-én bejegyezte.
Címünk: H-1072 Budapest, Rákóczi út 38. I/2.
E-mail: anyanyelvi@mnyknt.hu